Toiminta

Tammikuu liikkumisen merkeissä

Hei!

 

Joululoma meni rattoisasti perheen kanssa ja sukulaisten luona vieraillessa. Tammikuun 7. päivä olikin sitten ensimmäinen työpäivä kahden viikon loman jälkeen. Loma teki erittäin hyvää ja sen aikana sai jälleen tankattua energiaa kevään työrupeamiin. Liikunnan osuus loman aikana lisääntyi mukavasti, koska päiviin mahtui pitkiä lenkkejä koirien kanssa ja kauniita, lumen valkoisia rantalenkkejä. Hiihtämään en valitettavasti ole vielä päässyt, koska pakkaset ovat vain hetkellisesti nousseet ja sade on tullut enemmän vetenä ja räntänä kuin lumena, mutta hiihtolomaa odottelen innolla ja toivon, että pakkasia riittää sinne asti ja saamme lisää lunta. Näin liukkailla keleillä erityisen hyvä liikuntamuoto on sauvakävely, jota parempaa liikuntaa ei ole näin talviseen aikaan. Sauvakävely liikuttaa sekä vartalon ylä- että alaosaa ja on lisäksi suhteellisen turvallista, koska sauvoista saa myös tukea. 

 

Monet aloittavat innolla jälleen kuntosalikauden, jotta joulun leppoisan herkuttelun jälkeen saisi itsensä taas normaaliin kuntoon. On yhtä hyvä kuntoilla kuin myös osata vaan nauttia elämästä ilman stressiä kiloista yms. ulkonäöllisistä kysymyksistä, koska molemmille olotiloille löytyy yleensä se oikea aikansa ja paikkansa ja kuitenkin toivottavasti niin, ettei kumpikaan olotila valtaisi kokonaan ihmisen mieltä. Molempia tarvitaan, jotta ihminen virkistyy ja saa lisää energiaa omaan arkeensa. 

 

Hiihtoloma lähestyy ja toivottavasti myös hienot lumiset kelit, jotta päästään hiihtämään. Hiihto on sauvakävelyn kanssa samantyyppinen erittäin hyvä tapa saada sekä ylä- että alakeho liikkeeseen. Hiihto, sauvakävely ja uinti ovatkin parhaimpia liikuntamuotoja, kun ajatellaan koko kehon lihasten toimintaa. Nämä liikuntamuodot saavat kehossa kaikki lihakset toimimaan ja samalla toisaalta vähiten rasittavat niveliä. Luistelutyyli hiihdossa kuitenkin poikkeaa siinä, että polvien asento on todella tärkeä, jotta polvi/jalka työskentelee oikeassa asennossa, jos asento on väärä, silloin rasitus tulee väärään kohtaan polvea, joten on hyvä olla tarkkana jalan asennosta, muuten siis luistelutyylikin on erittäin hyvä liikuntamuoto perinteisen hiihdon rinnalla.

 

Kaikille kauniita, aurinkoisia, lumikimalteisia tammi-helmikuun päiviä ja hyviä liikunta- ja hiihtokelejä sekä hiihtolomia!

 

Sauvakävelyterveisin!Cool

Hanni

 

 

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

08.05 | 11:56
Etusivuni on saanut 1
06.11 | 14:11
Hinnasto on saanut 1
28.09 | 11:34
Palvelut on saanut 1
Tykkäät tästä sivusta